Ontspannen en omgaan met stress

Datum

Wat is of betekent ontspannen? Een vraag die misschien bij jou ook speelt. Ontspannen is niet alleen maar op de bank naar Netflix kijken. Of een boek lezen. Vaak zijn we toch nog met ons onderbewustzijn bezig. 

Ontspanning is nodig om je lichaam en geest te laten herstellen van inspanning. Als je lichaam niet genoeg tijd krijgt om bij te komen, dan stapelen de spanning en vermoeidheid op. Als je te lang doorgaat heb je kans op klachten en liggen Burn-out of zelfs depressies op de loer. Luister naar je lichaam en gevoel.  

Je kunt meer aan als je tussendoor ook ontspant. Zo kun je beter omgaan met stress en spanning in ons tegenwoordig drukke leven. 

Gespannen? 

Vaak ben jij je er niet meer van bewust dat je voortdurend te gespannen bent. Je raakt eraan gewend dat je lijf stijf en stram voelt en dat je maagpijn of rugklachten hebt of moe opstaat. Ook kan het zijn dat je onverklaarbare klachten of pijntjes  hebt.  

Met spanningsklachten loop je het risico in een vicieuze cirkel terecht te komen. Door de klachten ga jij je zorgen maken of irriteren. Want ziek zijn of vermoeid zijn / pijn voelen komt nooit uit… Stress neemt dan wederom toe. En de klachten verergeren. In deze neerwaartse spiraal versterken stresslichamelijke klachten elkaar. Dit moet je zien te voorkomen. 

Hoe moet ik ontspannen? 

Voor de ene persoon is ontspanning afspreken met vrienden, voor de ander is het met een goed boek op de bank. Weer een ander kan niet zonder sport. Een wandeling in het bos of op het strand is natuurlijk ook altijd een goed idee. 

Ontspanning kun je geestelijk of lichamelijk zoeken. Het is belangrijk dat je voor jezelf na gaat wat ontspannend voor jou werkt, waar jíj plezier aan beleeft. Zodat je hoofd leeg wordt en je lichaam ontspant. Uiteraard kunnen massages hier ook bij helpen en hebben een bewezen en zeer positief effect.  

Ontspanningsoefeningen 

Soms is het beter om actief ontspanningsoefeningen te doen. Yogamindfulness en meditatie kunnen hele geschikte methoden zijn. Via veel streaming diensten kan je tegenwoordig ook meditatie oefeningen aangeboden krijgen.  

Ook hebben veel sportscholen tegenwoordig een uitgebreid aanbod aan yoga en pilates lessen in hun abonnementen zitten. Zo kan je een intensieve workout ideaal afsluiten met ontspanning. 

Het kost tijd om je spanning kwijt te raken. De ontspanningsoefeningen zullen in het begin misschien zelfs niet vanzelf gaan. Wees dan niet ontmoedigd. Na een paar keer zul je merken dat je meer controle krijgt over de spanning in je lichaam en dat je rust en ontspanning steeds groter wordt. 

Maak ook regelmatig een afspraak met jouw masseur 🙂

Heel veel succes!

Meer
posts